Jak rozpoznać, że urządzenie gastronomiczne jest zepsute i wymaga naprawy?
- czas czytania: 7min
- 17 lutego, 2023
Awarie sprzętu gastronomicznego są stałym elementem pracy z takimi urządzeniami. Naturalne jest, że po kilku latach eksploatacji niektóre podzespoły czy detale zawodzą. Zdarza się też, że urządzenie ma wadę fabryczną lub było eksploatowane niezgodnie z zaleceniami.
Gdy dochodzi do awarii, konieczne jest wyłączenie maszyny i oddanie jej do profesjonalnego serwisu gastronomicznego. Sprawdź, jakie objawy powinny Cię do tego skłonić!

Spis treści
OBJAWY AWARII URZĄDZEŃ GASTRONOMICZNYCH – CO WSKAZUJE NA KONIECZNOŚĆ INTERWENCJI?
Sprzęt gastronomiczny stanowi szeroką grupę urządzeń o różnym przeznaczeniu i zasadzie działania. Inaczej jest skonstruowana maszynka do mielenia mięsa, a inaczej działa blender, zamrażarka czy ekspres do kawy. W zasadzie jedynym wspólnym elementem jest zasilanie elektryczne, chociaż w gastronomii używa się też urządzeń gazowych.
Różnorodność maszyn i ich konstrukcji sprawia, że również awarie, którym ulegają, są odmienne. Tym, co powinno skłonić użytkownika do wyłączenia maszyny i oddania jej do przeglądu, jest stwierdzenie nawet drobnej nieprawidłowości w jej działaniu.
Najczęściej pojawiającymi się symptomami, które wywołuje awaria urządzeń gastronomicznych, są:
- obniżenie mocy lub całkowite zaprzestanie grzania czy chłodzenia,
- zablokowanie, zatrzymanie lub zwolnienie elementów ruchomych odpowiadających np. za mieszanie czy ubijanie,
- brak reakcji na uruchomienie włącznika,
- wydzielanie nietypowych zapachów, np. spalenizny, rozgrzanego metalu czy izolacji,
- wibracje i nietypowe drgania maszyny podczas pracy,
- nietypowe dźwięki takie jak zgrzytanie, stukanie, przemieszczanie się luźnych elementów, gwizdy, piski itp.,
- fizyczne objawy uszkodzenia – wyłamanie elementu, wycieki oleju, pęcherze na obudowie i inne fizyczne zmiany zauważalne gołym okiem.
Przedstawione objawy z pewnością zauważą zarówno doświadczone osoby, jak i pracownicy bez przeszkolenia. Są one raczej intuicyjne i powinny wzbudzić czujność każdego. Zdarza się jednak, że usterka jest ukryta, a jej stwierdzenie wymaga dokładnych oględzin sprzętu.
Do takich zalicza się np. wysłużona uszczelka w ekspresie, która może pęknąć w czasie pracy, powodując rozlanie wrzątku. Problemem bywa też przetarty kabel elektryczny ukryty gdzieś za urządzeniem, a stwarzający poważne zagrożenie porażenia prądem lub pożaru.
Aby uniknąć poważnych konsekwencji korzystania z takich urządzeń, niezbędne jest systematyczne dokonywanie oględzin, najlepiej przed każdym kolejnym uruchomieniem.

JAK SPRAWDZIĆ, CZY URZĄDZENIE GASTRONOMICZNE DZIAŁA PRAWIDŁOWO?
Dokonywanie przeglądu maszyny pod kątem jej sprawności nie powinno ograniczać się do jej powierzchownej oceny wizualnej. Skomplikowana budowa sprzętu oraz brak jej dobrej znajomości często nie pozwalają stwierdzić nieprawidłowości. Dlatego dobrym pomysłem będzie skorzystanie z instrukcji załączonej przez producenta.
Najczęściej znajduje się w niej szczegółowy opis konstrukcji wraz ze wskazaniem wszystkich elementów, a często też z rysunkowym instruktażem montażu. Sprawdzając maszynę z instrukcją, można porównać wszystkie jej elementy oraz poprawność ich mocowania.
W kolejnym kroku warto sprawdzić sposób podłączenia urządzenia do instalacji wodnej, gazowej czy sieci elektrycznej. Należy pamiętać, że wszelkie ingerencje w takie podłączenia są możliwe tylko z udziałem fachowca.
Ważne jest jednak stwierdzenie, czy wtyczki są włączone poprawnie, a złącza pozostają szczelne. Istotne jest też usunięcie zabrudzeń z maszyny. Mogą one bowiem ukrywać jakąś wadę lub same przyczyniają się do niesprawnego działania.
KIEDY NALEŻY ZLECIĆ NAPRAWĘ URZĄDZENIA GASTRONOMICZNEGO SPECJALIŚCIE?
Awaria sprzętu gastronomicznego jest poważnym problemem, ponieważ może przyczyniać się do przestoju w produkcji potraw i ograniczeniu liczby klientów. Dlatego stwierdzenie usterki wymaga natychmiastowej interwencji.
Jeśli awaria została wykryta w zakładzie gastronomicznym i wiadomo, co jest jej przyczyną, można spróbować samodzielnie wymienić uszkodzoną część. Jednak kiedy trudno stwierdzić, co powoduje nieprawidłowości w pracy sprzętu lub awaria jest poważna, warto skorzystać z pomocy specjalistów ze Sperto.
Samodzielne usuwanie problemu przy niedostatecznej wiedzy może skończyć się jeszcze poważniejszym uszkodzeniem. Do serwisu należy też oddać urządzenie, gdy jest ono jeszcze na gwarancji.
- z naszego bloga
Zobacz także:





